Jesteś tutaj:

O projekcie

Podpisano umowę dofinansowania na zadanie pn. „Prace konserwatorskie związane z renowacją centralnej figury kamiennej kapliczki z rzeźbą Matki Bożej Różańcowej w otoczeniu 4 rzeźb świętych w Jodłówce, gmina Rzezawa”

W  dniu 17 stycznia 2018 roku podpisana została umowa  na dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację przedsięwzięcia pn. Prace konserwatorskie związane z renowacją  centralnej figury kamiennej kapliczki z rzeźbą Matki Bożej Różańcowej w otoczeniu 4 rzeźb świętych w Jodłówce, gmina Rzezawa ".  

  Celem projektu  jest zachowanie dziedzictwa kulturowego  poprzez wykonanie prac konserwatorskich chroniących przed dalszym zniszczeniem oraz przyróceniem walorów artystycznych i estetycznych  j rzeźby  Matki Bożej Różańcowej  będącej centralna figurą przydrożnej i  zabytkowe Kamiennej Kapliczki.

Kapliczka kamienna z 1868 roku jest figurą przydrożną w kształcie wielokondygnacyjnej słupowej kapliczki z kamienną rzeźbą Matki Bożej na szczycie oraz 4 mniejszymi  rzeźbami świętych na osobnych cokołach w narożnikach ogrodzenia. Kapliczka jest wykuta z ciosów piaskowca istebniańskiego.. Na poszczególnych piętrach kapliczki w niszach umieszczone są rzeźby  i płaskorzeźby świętych. W niszy od frontu znajduje się płaskorzeźba  przedstawiająca „Upadek Pana Jezusa pod krzyżem”. Na samym piętrze kapliczki tylko, że z prawej jej strony umieszczona jest w niszy płaskorzeźba przedstawiająca Anioła, który w prawej ręce trzyma trąbę, a w lewej zwój pergaminu. Na tylnej ścianie niszy wyrzeźbione są skrzydła. Jest to prawdopodobnie Święty Michał Archanioł. Z lewej strony Kapliczki  w niszy umieszczona jest płaskorzeźba przedstawiająca prawdopodobnie św. Antoniego.  Jest to postać zakonnika w habicie  z półokrągłym, szerokim kołnierzem, przewiązany jest sznurem, na lewej ręce trzyma postać małego Jezusa, który ma w rękach kulę, zaś święty trzyma w prawej ręce otwartą książkę. Od frontu, w głębokiej niszy, umieszczona jest pełna rzeźba przedstawiająca  w klasycznym ujęciu postać św. Jana Nepomucena. Ubrany jest w strój kapłański , sutannę z guzikami, na wierzch nałożona jest biała komża, stuła mantolet, pod szyją koloratka, a na głowie biret. W obu rękach trzyma dużych rozmiarów krzyż z wizerunkiem Chrystusa. Na samym piętrze, po prawej stronie kapliczki umieszczona jest pełna rzeźba  przedstawiająca świętą w stroju zakonnym. Widoczny jest szeroki szkaplerz oraz sznur przewiązany w pasie. W obu rękach trzyma  dużych rozmiarów krzyż, bez wizerunku Chrystusa.  Pod rzeźbą znajduje się podpis: S. FRANZISKA, prawdopodobnie jest to św. Franciszka Rzymianka. Po przeciwnej stronie, na tym samym piętrze kapliczki, również w głębokiej niszy, umieszczona jest pełna rzeźba przedstawiająca św. Floriana w klasycznym ujęciu, gdy trzymanym w  prawej ręce cebrzykiem, gasi pożar na małym jak makieta kościele z wieżą. W lewej ręce trzyma  sztandar. Ubrany jest w stylizowany mundur rzymskiego legionisty. Na głowie czerwony hełm z pióropuszem, na piersiach pancerz, pas. Trzecie piętro kapliczki posiada tylko jedną niszę, we wnętrzu której  znajduje się pełna rzeźba świętej w stroju zakonnym, prawdopodobnie jest to św. Kinga.  Na głowie ma czarny welon, habit z szerokim „koronkowym” kołnierzem. Ręce złożone jak do modlitwy. Po prawej stronie kapliczki znajduje się płytka nisza, w której umoszczona jest postać przedstawiająca św. Pawła Apostoła. W prawej ręce trzyma długi miecz, w lewej książkę. Po lewej stronie kapliczki w identycznej niszy znajduje się postać nieznanej świętej. Głowna rzeźba Kapliczki to postać Matki Bożej Różańcowej. Wykonana z jednego ciosu kamienia, bardzo zawarta bryła Maryi z małym Dzieciątkiem Jezus na lewym ramieniu. Od całej bryły odstaje jedynie głowa Dzieciatka. Rzeźba ma cechy ludowego prymitywizmu, posiada dużo dysproporcji anatomicznych. Prawa ręka zgięta w łokciu ułożona jest z przodu tułowia. Podtrzymuje w niej długi różaniec zakończony dużym krzyżykiem. Lewą ręką podtrzymuje postać bardzo małego Jezusa. Postać Jezusa wykonana jest w dużych dysproporcjach anatomicznych. Bardzo mała głowa i duża pozostała część  ciała sugerują postać dorosłej osoby, a nie dziecka. Jezus trzyma w lewej ręce kulę – świat oraz mały różaniec zaś w prawej  ręce trzyma koniec długiego różańca, który podtrzymuje Matka Boża. Ozdobny kołnierz  sukni Matki Bożej, wykonany jako wachlarzowy układ kostek, sugeruje, że rzeźbiarz wzorował się na obrazie Matki Bożej Częstochowskiej. Tylko tam występuje takie wykończenie sukni.
Kapliczka jest w bardzo złym stanie. Widoczne  są liczne pęknięcia, rozwarstwienia, osypywanie się powierzchni kamienia, drobne ubytki. Postać św. Stanisława i św. Mikołaja jest w kilku miejscach pęknięta.  Nieczytelne są postacie świętych z przodu kapliczki na cokołach.  Bardzo zniszczone są też postacie świętych w najwyższym piętrze kapliczki.  Zniszczona jest też scena Upadku Chrystusa w czasie niesienia krzyża oraz napis inskrypcyjny. Za wszystkie te zniszczenia odpowiada woda i sole jakie ze sobą niesie. Drugą przyczyną zniszczeń kamienia jest uszczelnienie powierzchni kamienia materiałami uniemożliwiającymi odparowanie wody. Są to farby olejne jakimi kapliczka była i jest pomalowana oraz twarda zaprawa cementowa, którą uzupełniono ubytki. Cała kapliczka pozbawiona jest izolacji poziomej. Jej środkowa część jest prawdopodobnie postawiona na ceglanym fundamencie. Postumenty wraz z rzeźbami  musiały kiedyś ulec wywróceniu. Świadczy o tym nierówne ustawienie  i zamurowanie w betonie żeliwnego ogrodzenia. Ogrodzenie nie łączy się z postumentami, brak im wąsów montażowych. Jest ono przechylone nie ustawione w poziomie, mimo zabezpieczenia farbą jest zardzewiałe. Rdza jest też na elementach metalowych daszku, blach ocynkowana jest mocno skorodowana, podobnie jak krzyż. Osłabiona struktura powierzchni kamienia, jego duża porowatość, zanieczyszczenia organiczne są przyczyną pojawienia się i rozrastania mikroorganizmów w postaci glonów, porostów i mchów. Postacie świętych są zazielenione od glonów i mchów. Reasumując stan zachowania  rzeźby centralnej jest tak zły, że należy jak najszybciej przeprowadzić jej właściwą konserwację.
W związku z powyższym przewiduje się w ramach niniejszego projektu   się  następujący zakres prac:
1) Prace renowacyjne rzeźby z centralnej kapliczki;
2) Prace renowacyjne płaskorzeźb z centralnej kapliczki;
3) Prace renowacyjne elementów architektonicznych z centralnej kapliczki;
4)  Prace renowacyjne żelaznego daszku;
5) Demontaż kapliczki i wykonanie fundamentu;
6) Dokumentację powykonawczą;
"Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca  w obszary wiejskie”

                                                

Pytanie do wójta.
BIP.
 

Portal mapowy
Druki do pobrania.
ZOZ w Rzezawie

dyżury aptek.
Prognoza pogody.
Gminne centrum kultury.
.


ZOZ w Rzezawie.
powiat bocheński.
obywatel.gov.pl
CENOMA.
   


 

rzezawa w obiektywie

Z lotu ptakaKościół
Z lotu ptakaKościół
Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
[Aby zamknąć naciśnij ENTER]